A MARGARINOK ÉS NÖVÉNYI OLAJOK KÁROS HATÁSAI - EGYÜNK INKÁBB VAJAT

Az utóbbi időben újra fel-felbukkannak írások, amelyek próbálják a margarint a vajnál egészségesebb élelmiszerként bemutatni. Cikkünkben ezt a mítoszt leplezzük le. 

Írta: Dr. Hetényi Nikoletta
Állatorvostudományi Egyetem

A köztudatban a margarinnal szemben megfogalmazott kritikák alapját elsősorban az adja, hogy hidrogénezett növényi olajokból készül, valamint transzzsírsavakban gazdag feldolgozott élelemiszer. A megváltozott gyártási technológia miatt ez a veszélyforrás már csökkent, mivel a margarinok szilárdságát telített zsírsavakban gazdag növényi olajok, mint a pálmaolaj és a kókuszzsír adják, amelyek szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotúak.

A LEGTÖBB OLAJOS MAGBÓL KIVONT NÖVÉNYI OLAJ ZSÍRSAVÖSSZETÉTELE NEM OPTIMÁLIS AZ EMBERI SZERVEZET SZÁMÁRA, MERT TÖBBSZÖRÖSEN TELÍTETLEN OMEGA-6 ZSÍRSAVAKBAN GAZDAGOK.

ÚJRAÉRTELMEZETT VIZSGÁLATI EREDMÉNYEK
Sokat emlegetett kijelentés, hogy a telítetlen zsírsavak gyulladáscsökkentő hatásúak, fogyasztásukkal csökkenthető a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata. Ez ilyen formában túl általános megfogalmazás. Melyik telítetlen zsírsavról van szó, és milyen mennyiségben? Ebből a szempontból fontos elkülöníteni az omega-6 és omega-3 zsírsavakat. A kijelentés alapjául többek között néhány hosszú távú viszgálat szolgált, mint a Sydney Diet Hearth Study (458 valamilyen koszorúér-betegséggel élő 30-59 év közötti férfi 1966-73 között ) vagy a Minesota Coronary Experiment (9570 férfi és nő, 20 év felettiek, 1968-73). Mindkét vizsgálatban az alanyok felénél az állati eredetű zsírokat linolsavban gazdag növényi olajokra cserélték, és figyelemmel kísérték az egészségi állapotuk alakulását. Az eredményeket 2013-ban, illetve 2016-ban az eredeti publikációkban nem felhasznált adatok bevonásával, illetve az eredmények korcsoportonkénti elkülönítésével újraelemezték. Ezek alapján a Sydney Diet Hearth Study esetében a növényiolajkiegészítés növelte a kardiovaszkuláris és koszorúér-megbetegedést, valamint az összhalálozást a kontrollcsoporthoz képest. A Minesota Coronary Experiment újrapublikált adatai alapján a linolsav-kiegészítés csökkentette a koleszterinszintet, de a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát nem, és itt is megfigyelték a kontrollcsoporthoz képest megnövekedett elhalálozást. A téves étrendi ajánlás alapját több esetben a nem megfelelően összeállított kísérleti protokoll, a helytelen adatelemzés, illetve az omega-6 és omega-3 zsírsavak együtt es alkalmazása adja. Az utóbbi években megjelent metaanalízisek is rávilágítanak arra, hogy az omega-6-ban gazdag növényi olajok egyoldalú alkalmazása nem csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. 

A LEGÚJABB KUTATÁSOK RÁVILÁGÍTOTTAK ARRA, HOGY AZ OMEGA-6 ZSÍRSAVAK NÖVELIK A SZÍV- ÉS ÉRRENDSZERI MEGBETEGEDÉSEK ELŐFORDULÁSÁT.

A NAPRAFORGÓ OLAJ NEM ANNYIRA JÓ
Az egyes margarinok összetétele eltér, más-más arányban tartalmazzák a növényi olajokat, de leggyakoribb összetevőjük a napraforgó- és a repceolaj. A nagy linolsavtartalom miatt a napraforgóolaj a legkedvezőtlenebb. Az omega-6 és omega-3 zsírsavak esszenciálisak, de nem megfelelő arányú, illetve túlzott mértékű fogyasztásuk egészségügyi kockázatokkal jár. A szervezetben a linolsavból többlépcsős folyamatban arachidonsav, míg a linolénsavból eikozapentaénsav (EPA) és dokozahexaénsav (DHA) keletkezik. A nagy mennsigégben bevitt linolsav gyulladásos folyamatokat indít el, a hosszú szénláncú omega-3 zsírsavak (EPA és DHA) viszont ezzel ellentétes hatást fejtenek ki.

A TÚLZOTT MÉRTÉKŰ OMEGA-6 BEVITELE ÖSSZEFÜGGÉSBE HOZHATÓ A HIPERINZULINÉMIA, A KÜLÖNBÖZŐ ANYAGCSERE-BETEGSÉGEK (PL.: CUKORBETEGSÉG), AZ ÉRELMESZESEDÉS, A DEPRESSZIÓ, A NEM ALKOHOLOS ZSÍRMÁJ ÉS A DAGANATOS BETEGSÉGEK ELŐFORDULÁSÁVAL.

ROSSZ ARÁNYBAN FOGYASZTJUK AZ OMEGA-6 ÉS OMEGA-3 ZSÍRSAVAKAT
Táplálkozási szempontból az 5:1 alatt i omega-6 és omega-3 arány lenne megfelelő és a 3-4:1 körüli érték már megelőzheti egyes krónikus betegségek kialakulását. Ezzel szemben a nyugati étrendre a 20-30:1-es vagy akár még rosszabb arány jellemző. Egy 2014-es felmérés alapján a 18 év feletti magyar férfiak és nők étrendje 27,8, illetve 24,7-szer annyi omega-6 zsírsavsavat tartalmaz, mint omega-3-at. A magyar konyhára jellemző a bő olajban sütés, és a fejenkénti éves halfogyasztás is rendkívül kismértékű.

Az optimális zsírsavarány érdekében növelni kell az omega-3 bevitelét, melyre leginkább a zsíros halak alkalmasak, különösen a vadlazac. Ha a tenyésztett halak tápjában a drága alapanyagnak számító hallisztet részben növényi fehérjével vagy rovarliszttel váltják ki, csökkenni fog a halhús omega-3 tartalma. Ennek mértéke elérheti az 50%-ot, ezért érdemesebb a vadon élő halakat választani. A halolajkapszulák alkalmazása kevésbé előnyös, mert nagy az avasodás veszélye, ami így több kárt okoz a szervezetben, mint amennyi előnnyel járhatna a fogyasztása. Az E-vitamin mellett astaxanthint is tartalmazó termékek jobban védettek az oxidációtól. Az emberi szervezetnek a hosszú szénláncú omega-3 zsírsavakra (EPA, DHA) van szüksége, a növényi források (pl.: lenmagolaj, chiamag) viszont csak a rövid szénláncú alfa-linolénsavat tartalmazzák, amelynek minimális a gyulladáscsökentő hatása. A lánchosszabbítás lezajlik a szervezetben is, de lassú és nem hatékony a folyamat, az alfa-linolénsav EPA-vá átalakításának hatékonysága mindössze <1-10%.

LEGYÜNK TUDATOS FOGYASZTÓK
Mondhatnám, hogy napi 1-2 margarinos kenyér, vagy a margarinnal készített sütemény nem számít. Az omega-6 zsírsavak, különösen a linolsav azonban jelen vannak a feldolgozott élelmiszerekben, süteményekben, pékárukban, étteremi és ételszállító cégek által forgalmazott ételekben. Ha nem saját magunknak főzünk, lehetetlen elkerülni a túlzott mértékű bevitelt. Éppen ezért érdemes tudatosan kizárni az étkezésünkből minden lehetséges forrást, ezzel is közelebb kerülhetünk az optimálisnak tartott omega-6 és omega-3 arányhoz.

A teljes cikk a Magyar Állattenyésztők Lapja novemberi lapszámában jelent meg.

Időjárás

Budapest

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Debrecen

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Kecskemét

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Szolnok

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Szeged

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Pécs

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Tagok

barion

A honlapot készítette: MACROWEB