A KAP Nemzeti Irányító Hatóság 107/2025. számú közleménye a „Terménytisztítók, tárolók, szárítók, vetőmagüzemek fejlesztésének komplex támogatása” című (KAP-RD01a-RD01c-1-25 kódszámú) pályázati felhívás módosításáról

2025. 10. 21.

A Közös Agrárpolitika Nemzeti Irányító Hatósága tájékoztatja a kedvezményezetteket, hogy a Terménytisztítók, tárolók, szárítók, vetőmagüzemek fejlesztésének komplex támogatása című (KAP-RD01a-RD01c-1-25 kódszámú) pályázati felhívás a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP Vhr.) 2025. június 16. napján hatályba lépett módosítása alapján az alábbiak szerint módosult:

 

  • a felhívás 2.4. A támogatási kérelem benyújtásának módja és egyéb feltételei című fejezetében a KAP Vhr. módosításának megfelelőn módosításra kerültek a támogatási kérelem benyújtására és a támogatási kérelem benyújtási időszakának lezárása vonatkozó előírások,

  • 3.3. A művelet műszaki, szakmai tartalmával kapcsolatos elvárások című fejezet:

  • IV. pont 2. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„Építési tevékenység megvalósítása esetén … közbeszerzési eljárás lefolytatásával megvalósuló beruházás esetén a támogatási okiratban a tevékenységre jóváhagyott összeg mértékéig lehet elszámolni. Ha a kifizetési kérelem benyújtásakor érvényes ÉNGY nem tartalmazza az elszámolandó építési tételt, akkor – a kifizetési kérelem és a támogatási kérelem benyújtása közötti időszakon belül – az utolsó olyan, érvényes ÉNGY-t kell figyelembe venni, amelyben az építési tétel szerepelt.”

  • IV. pont 4. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„Ha az elszámolni kívánt építési tételek nem sorolhatóak be az ÉNGY tételazonosítói szerint, akkor a kedvezményezett legalább három, azonos funkcióra vonatkozó összehasonlítható műszaki tartalommal rendelkező részletes és tételes – egymástól és a kedvezményezettől független kibocsátótól származó – magyar nyelvű, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező árajánlatot köteles csatolni a támogatási kérelméhez.”

  • IV. pont 5. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„Gép-, eszköz- és technológiai berendezés beszerzése esetén a kedvezményezett a támogatási kérelem mellékleteként köteles benyújtani három, a KAP Vhr. 3. melléklete szerinti tartalmi elemekkel rendelkező, egymástól és a kedvezményezettől független forgalmazótól származó, … Forgalmazó alatt nem kizárólagosan magyar forgalmazó értendő.”

  • IV. pont 8. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„A piaci ár alátámasztásaként nem fogadható el olyan árajánlat, megrendelő, szerződés, utasítás, egyéb kötelezettségvállalásamely olyan ajánlattevőtől származik, aki/amely a KAP Vhr. 5. melléklet 2.3.2.5. pontjában foglaltak alapján nem minősül függetlennek. Érvénytelen ajánlat nem vehető figyelembe alátámasztó dokumentumként. Az előírás betartása a kedvezményezett felelőssége. 

Az árajánlatok kiállításával és érvényességével kapcsolatos előírásokat az ÁÚF tartalmazza.”

  • IV. pont 13. alpontjának tartalma változott a dőlt betűvel jelölt módon:

„A művelet megvalósítási helye (nem helyhez rögzítetten üzemeltethető támogatott gép, berendezés állandó tárolási helye) a művelet ….”

 

  • 4.2. Művelet végrehajtására rendelkezésre álló időtartam és a művelet befejezésére vonatkozó elvárások című fejezet változott, melynek értelmében a művelettel kapcsolatos pénzügyi elszámolás (záró kifizetési kérelem) benyújtásának végső határideje a támogatási okirat véglegessé válását követő naptól számított 25. hónap utolsó napja. Mindez azt jelenti, hogy a művelet fizikai befejezésre rendelkezésre álló határidőt követően további 1 hónap áll a kedvezményezett rendelkezésére a záró kifizetési kérelem benyújtására. Ezzel párhuzamosan a 9.1. Kifizetési kérelmek tervezése fejezetében a többszöri elszámolásra vonatkozó előírás, valamint a 9.3 Elszámolhatóság feltételei fejezet vonatkozó előírásai is pontosításra kerültek.

  • 8.2. Igényelhető támogatás fejezet utolsó három bekezdése az alábbiak szerint módosult:

„A kedvezményezett a felhívásban tervezett művelet tekintetében további többlettámogatásra jogosult, ha a beruházás megvalósításához igénybe vett beruházási hitelhez kamattámogatást, illetve a beruházási hitelhez kapcsolódó intézményi kezességvállalás díjához díjtámogatást igényel. A támogatás intenzitás maximális mértéke nem haladhatja meg a 65%-ot azzal, hogy az intézményi kezességvállalás díjához kapcsolódóan legfeljebb 5%, a beruházási hitel kamatához kapcsolódóan legfeljebb 10% intenzitású többlettámogatás igényelhető. Az igénybe vehető többlettámogatás alapját azon elszámolható kiadások képezik, melyek támogatási intenzitása nem haladja meg a 65%-ot.

A felhívás keretében meghatározott maximális támogatási mérték kiterjed a kamattámogatásra és az intézményi kezességvállalás díjához kapcsolódó díjtámogatásra is, a felhívás keretében elnyert támogatással egybeszámítva.

E támogatások az „A KAP Stratégiai Terv felhívásai alapján támogatott beruházások megvalósításához kapcsolódóan kamat és intézményi kezességvállalási díj támogatása” című (KAP-RD01a-RD01c-RD01d-RD01e-RD02-RD04a-RD04b-RD12-1-25 kódszámú) pályázati felhívás keretében, a felhívás alapján elnyert támogatási okirat birtokában igényelhetők. Az összesen elnyerhető támogatás összege – egybeszámítva a felhívás alapján elnyert alap beruházási támogatást, a kamattámogatást, valamint a kezességi díjtámogatást - nem haladhatja meg a felhívásban meghatározott maximálisan igényelhető támogatási összeget, azaz 1 Mrd forintot.”

  • 8.3. Igényelhető előleg fejezet újra szabályozta az előleg igénylésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:

A kedvezményezett kérelemmel előleget igényelhet, melynek mértéke a kedvezményezett választása szerint:

 

  1. a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve az el nem számolt, vagy elszámolásra be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 25 %-a, de maximum 250 millió Ft lehet, amellyel való teljes elszámolást követően újabb legfeljebb 25% előleg igényelhető, vagy

  2. egy alkalommal a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg, illetve az el nem számolt, vagy elszámolásra be nem nyújtott költségekre jutó támogatási összeg legfeljebb 50%-a lehet. 

Ha a kedvezményezett az elszámolható költségek egy részével és ezáltal az arra jutó támogatással már elszámolt, vagy azok vonatkozásában kifizetési kérelmet nyújtott be, akkor az elszámolásra benyújtott költségekre, illetve támogatásra előleg már nem igényelhető. 

 

Az előleget kizárólag a művelet megvalósítására lehet felhasználni. Az előleg teljes összegével az igényelt előleg folyósítását követően - a KAP Vhr. 81.§ (1) bekezdésétől eltérően - legkésőbb a záró kifizetési kérelemben kell elszámolni. 

Az igényelhető előleg további szabályai:

  1. A támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 25%-át meg nem haladó mértékű előleg igénylés esetén a kedvezményezett nem köteles biztosítékot nyújtani, de a Kincstárnál fizetési számlával nem rendelkező kedvezményezett köteles valamely hitelintézetnél a KAP Vhr. 83. § (2)-(6) bekezdés szerinti projektszámlát nyitni. 

A kedvezményezett a projektszámla rendelkezésre állását az előlegre vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az ismételt előleg igénylésre kizárólag az elsőként folyósított előleggel való teljes elszámolást (azaz a benyújtott kifizetési igénylésekben a kiadások előleg terhére történő elszámolásának Kincstár általi jóváhagyását) követően van lehetőség.

  1. A támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 25%-át meghaladó mértékű, egy alkalommal igényelhető előleg kizárólag - legalább az igényelt előleg mértékének megfelelő összegű - biztosíték nyújtása mellett vehető igénybe. 

Biztosíték kizárólag a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény hatálya alá tartozó hitelintézet által kiállított garanciavállaló nyilatkozat (bankgarancia) lehet, más típusú biztosíték (pl. pénzügyi vállalkozás által nyújtott kezesség stb.) nem ajánlható fel.

Mentesül a biztosíték nyújtás kötelezettsége alól a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv és a legalább többségi állami tulajdonú gazdasági társaság.

A biztosítékkal kapcsolatos előírásokat a KAP Vhr. 82 §-a tartalmazza.

 

Nem jogosult előlegre az a kedvezményezett, akinek vagy amelynek:

  1. a KAP Vhr. szerinti agrártámogatási jogviszonyból vagy

  2. a 2014–2020 programozási időszakban keletkezett támogatási jogviszonyból eredő lejárt tartozása áll fenn a Kincsárral szemben.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 

  • az előleg igénylése és jóváhagyása sem mentesíti a kedvezményezettet a KAP Vhr. 84. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettség alól, amelynek értelmében a kedvezményezett a támogatási döntés véglegessé válásától számított tizenkét hónapon belül a megítélt támogatás tíz százalékát meghaladó mértékű támogatás elszámolására irányuló kifizetési kérelem benyújtására köteles, továbbá

  • ha a kedvezményezett által elszámolni kívánt költségek alapján számított támogatás összege meghaladja a támogatási döntésben meghatározott támogatási összeg 80%-ának az el nem számolt előleg összegével csökkentett részét, a Kincstár az előleggel való elszámolás kezdeményezésének tekinti a benyújtott kifizetési kérelmet.

A KAP Vhr. 80.§ (8) bekezdésében rögzített kedvezményezett esetén előleg abban az esetben nyújtható, ha a kedvezményezett a KAP törvény 11. § (1) és (2) bekezdése szerinti forrásból nyújtott támogatások kezelésére a Magyar Államkincstárnál fizetési számlával rendelkezik.

Az előlegre vonatkozó további szabályokat a KAP Vhr. 80-83. § -a tartalmazza. A felhívás vonatkozásában az ÁÚF 6.1. pontja nem alkalmazandó.”

  • 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 2. pontjában rögzített jogkövetkezmény kiegészítésre került a dőlt betűs résszel az alábbiak szerint:

Az intézkedésben való részvétel vagy az igénybe vett támogatás egésze jogosulatlannak minősül, és a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonja, ha a kedvezményezett a záró kifizetési kérelemben a támogatási okirattal jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával nem számolt el.”

  • 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 3. pontjában rögzített jogkövetkezmény a kedvezményezettekre nézve kedvezőbb mértékben került rögzítésre az alábbiak szerint:

„Ha a kedvezményezett a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének legalább 60%-ával elszámol, de a záró kifizetési kérelmében az elszámolás mértéke a támogatási okiratban jóváhagyott elszámolható költségek összegének 80%-át nem éri el, úgy a támogatási okiratban megállapított támogatási összeg az elmaradás %-ával, de legfeljebb 5 %-kal csökkentésre kerül és a támogató az így megállapított szankció összegét a kifizetendő támogatásból levonja, illetve amennyiben a szankció összege a kifizetendő támogatás összegét meghaladja, akkor a kedvezményezett köteles a különbözet visszafizetésére.”

  • 10.1. Általános jogkövetkezmények fejezet 4. pontban rögzítésre került a módosított előleg elszámolására előírt kötelezettség nem teljesítésének jogkövetkezménye:

„Támogatási előleg igénylése esetén, ha a kedvezményezett legkésőbb a záró kifizetési kérelemmel a részére folyósított előleg teljes összegével nem-, vagy csak részben számol el, az el nem számolt előleg összegét köteles visszafizetni, valamint a kedvezményezett terhére a támogatás jogosulatlan igénybevételének megállapítására kerül sor, amely alapján a támogató az agrártámogatási jogviszonyt keletkeztető döntését visszavonhatja.”

A fentieken túl egyéb, a KAP Vhr. szerinti szövegpontosítások mellett, a KAP Vhr. módosításnak megfelelő apróbb szövegmódosítások is történtek.

 

  • 13.2. Az első kifizetési kérelemhez csatolandó dokumentumok fejezet módosult, törlésre került az önerő igazolásához kapcsolódó előírás.

 

A fenti módosítások valamennyi folyamatban lévő eljárás során alkalmazandók!

 

Forrás: kap.gov.hu

Tagok

barion

A honlapot készítette: MACROWEB