A húsfogyasztás elengedhetetlen a mentális egészség fenntartásához

Az állattenyésztési élelmiszerláncban tevékenykedő, hasonló gondolkodású uniós partnerekből álló „Európai Állattenyésztés Hangja” elnevezésű csoport újabb kommunikációs anyagában arra keresi a választ, hogy tudunk-e jól élni hús és állati eredetű termékek nélkül? Illetőleg rávilágítanak arra, hogy ez az a kérdés, amelyet nem gyakran tesznek fel, amikor a fenntartható élelmiszer-termeléssel összefüggésben az étrendi változtatásokról tárgyalnak.

Tudunk-e jól élni hús és állati eredetű termékek nélkül? Ez az a kérdés, amelyet nem gyakran tesznek fel, amikor a fenntartható élelmiszer-termeléssel összefüggésben az étrendi változtatásokról tárgyalnak.

Georgia Ede, táplálkozási és anyagcsere-pszichiátriára szakosodott amerikai orvos elmagyarázza miért elengedhetetlen a húsfogyasztás a mentális egészség fenntartásához, valamint a depresszió és a szorongás kockázatának csökkentéséhez. Sok éven át a Harvard Egyetemen tanulmányozta az étkezés és a mentális, valamint fizikális egészség közötti kapcsolatot. Dr. Ede „Change Your Diet, Change Your Mind , azaz „Változtass az étrendeden, változtasd meg az elmédet" című könyvében bemutatja az összes legújabb tudományos bizonyítékot arra vonatkozóan, hogy a hús elhagyása hogyan károsíthatja a mentális egészséget és hogy a vegán ételekből hiányoznak az agyunk idegingerület-átvivő anyagainak (neurotranszmittereknek) a megfelelő működéséhez szükséges tápanyagok.

Dr. Ede miért mondja azt, hogy a hús elengedhetetlen a depresszió és a szorongás elkerüléséhez?

Csak a hús, a tenger gyümölcsei és a szárnyasok tartalmaznak minden szükséges tápanyagot megfelelő, a leginkább „biológiailag hozzáférhető” formában a növényi eredetű élelmiszerekben általában megtalálható, úgynevezett antitápanyagok és védekező toxinok nélkül.

Az állati eredetű élelmiszerek biztosítják az élet első ezer napjában az emberi agy megfelelő fejlődéséhez, valamint az élet során pedig az emberi agy optimális működéséhez szükséges mikroelemek teljes készletét. Ezen kritikus tápanyagok némelyikéhez, mint például a vashoz, a cinkhez, a jódhoz és a kolinhoz (B8-vitamin) nehezebb hozzáférni növényi eredetű élelmiszerekből, míg mások, például a B12-vitamin és az omega-3 zsírsavak, a dokozahexaénsav (DHA - Megjegyzés: Mely egy olyan omega-3 zsírsav, amelyet az emberi szervezet nem képes előállítani, ezért külsődleges pótlása különösen fontos) és az eikozapentaénsav (EPA - Megjegyzés: Mely egy olyan telítetlen zsírsav, amelynek hatalmas szerepe van a szív- és érrendszeri betegségek gyógyításában) egyáltalán nem találhatók meg a növényi eredetű élelmiszerekben. A nem tejtermékekből származó állati eredetű élelmiszerek továbbá nem képesek veszélyesen magas szintre emelni a vércukorszintet és az inzulinszintet, amely hatások károsíthatják az agy anyagcseréjét és veszélyeztethetik az agy energiatermelését az életkor előrehaladtával.

Miért gondolja, hogy az, amit gyakran hallunk az „egészséges agy” étrendről, helytelen?

Gyakran mondják nekünk, hogy úgy erősíthetjük meg az agyunkat az olyan rettegett betegségek ellen, mint a depresszió és a demencia, ha színesebb növényi „szuperélelmiszereket” fogyasztunk, amelyek erős antioxidánsokban gazdagok és amelyek képesek felvenni a harcot a káros oxidatív stressz ellen, de nincs tudományos bizonyíték, amely alátámasztaná ezen állításokat.

A növényi antioxidánsok jól működnek a növényekben, de a legtöbbjük rosszul szívódik fel az emberi szervezetben és azok, amelyek mégis bejutnak a véráramba nemkívánatos méregként hatnak és gyorsan kiürülnek. Azt sem mondják nekünk, hogy kerüljük a túlzott oxidatív stresszt okozó élelmiszerek fogyasztását − mint például a finomított szénhidrátok és a finomított magolajok −, melyek egészségtelen, modern, iparosodott étrendünk jellegzetes összetevői.

Tehát a vegán étrend olyan egészséges, mint ahogyan azt egyesek állítják?

Természetesen nincs bizonyíték arra, hogy az állati eredetű élelmiszerek emberi étrendből való eltávolítása bármilyen mentális vagy fizikális egészségügyi előnnyel járna. Sajnos a „növényi alapú” étrendek iránt érdeklődő kutatók a vizsgálni kívánt vegán és vegetáriánus étrend számos más aspektusát is megváltoztatják (például a finomított szénhidrátok, az ultra-feldolgozott élelmiszerek és a hozzáadott olajok elhagyását) mielőtt összehasonlítanák azokat a húsalapú étrenddel, ami lehetetlenné teszi annak megállapítását, hogy a megfigyelt lehetséges egészségügyi előnyöknek köze van-e az állati eredetű élelmiszerek csökkentéséhez vagy elhagyásához.

Ezzel szemben köztudott, hogy a nem kiegészített vegán étrend kockázatot jelent az emberi egészségre, különösen az élet első ezer napjában, amikor a fejlődő agy leginkább, a csak az állati eredetű élelmiszerekben található nagy mennyiségű tápanyagtól függ.

 

Forrás: NAK / Borovka Zsuzsa

Időjárás

Budapest

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Debrecen

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Kecskemét

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Szolnok

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Szeged

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Pécs

Currently, there is no weather information available.

Weather forecast from yr.no, delivered by the Norwegian Meteorological Institute and the NRK

Tagok

barion

A honlapot készítette: MACROWEB