
A 2022. évi egységes kérelemben benyújtott anyatehéntartás-támogatási kérelmeket eddig soha nem tapasztalt arányban utasította el a Kincstár, ráadásul olyan okok miatt szankcionálta az állattartókat, amiért egyáltalán nem, vagy csak kisebb részben tehetők felelőssé. Tekintettel a probléma kiemelt jelentőségére és összetettségére a MÁSZ, a NAK és a MAGOSZ közös levélben fordult az agrárminiszterhez a helyzet mielőbbi megnyugtató rendezése érdekében.
Állattartók széles körét hozhatja nehéz helyzetbe, ha a Kincstár által az elmúlt időszakban elutasított kérelmek és szankciók miatt jelentős, ágazati szinten akár több milliárd forintra rúgó támogatástól esnek el. A sürgős megoldásra váró helyzet elsősorban az alábbiak miatt alakult ki:
Gazdák nem megfelelő felkészítése: Magyarország stratégiai tervét tavaly november 7-én fogadta el az Európai Bizottság. A hazai jogszabályok megalkotására és az informatikai fejlesztésekre szűk 5 hónap állt rendelkezésre.
A jogszabályokat április 19-én tették közzé, az egységes kérelem felülete másnap nyílt meg, a Kincstár közleménye április 24-én jelent meg. Ebben a jogalkotási rohamtempóban sajnos a szakigazgatás és a szakmai szervezetek legnagyobb igyekezete ellenére sem sikerült a gazdálkodók megfelelő felkészítése arra, hogy a Kincstár az anyatehén-támogatások esetén az idei évtől a korábbihoz képest szigorúbb ellenőrzést folytat, és megváltoztatta az eljárásrendjét. Több ezer támogatható kérelmet utasítottak el pl. azért, mert a decemberről januárra áthúzódó termékenyítések jelentését a gazdák nem zárták le december 31-ig, hanem csak a fedeztetés végén (pl. január közepén), ami szakmailag helytálló, de az eljárásrenddel nem egyezett.
Az adatbázisok nincsenek szinkronban: a Nébih, a Kincstár nyilvántartása, valamint az állattartók által elérhető WebENAR adatbázisok nem voltak (és most sincsenek) szinkronban. Az állattartóknál ténylegesen meglévő, a WebENAR-ba bejelentett egyedszámoktól eltérő (jellemzően kisebb) létszámadatok jelentek meg a Kincstárnál, ami jelentős nagyságú, jogosan járó támogatástól fosztotta meg a gazdákat.
Eljárásrendi problémák: az ENAR/TIR-rendszerben minden utólagos módosítás új jelentésnek minősül. Amennyiben ez határidőn belül történik, a Kincstár azt is késve jelentésnek értelmezi, és elutasítja, illetve szankcionálja. Ez hátrányos helyzetbe hozza például azokat a húsmarhatenyésztőket, akik genomvizsgálatot végeztetnek külföldi laboratóriumokban (idehaza ilyen vizsgálatokra sajnos nincs lehetőség), és ezekkel az eredményekkel tudják igazolni az apát. Az így kapott adatok gyors, automatikus feldolgozása sajnos nincs megoldva az ENAR/TIR-rendszerben, így ezeket rendszerint az anyatehén-támogatáshoz rendelkezésre álló bejelentési határidőn túl, utólagos módosítással lehet az adatbázisba bevinni. Ezzel kényszerű döntés elé állítjuk azokat a gazdákat, akiknek a támogatás és a legújabb tenyésztési módszerek között kell választaniuk ahelyett, hogy mind a kettőt igénybe tudnák venni.
Arra kértük az agrárminisztert, hogy a fentiek tükrében vizsgálja felül a Kincstár eljárásrendjét, az elutasító határozatokat és a gazdákra kirótt szankciókat annak érdekében, hogy az állattartók megkaphassák az őket megillető támogatásokat, és ne érje őket a tavalyi aszályos év után egy újabb súlyos csapás.
Dr. Wagenhoffer Zsombor