
„Bízz azokban, akik az igazságot keresik, és kételkedj azokban, akik már megtalálták!”
Ez az André Gide francia írótól vett idézet találóan mutat rá arra a veszélyre, ami napjainkban soha nem látott nagyságban leselkedik ránk például a világot megmenteni akaró szélsőséges nézeteket valló közösségek (szekták) részéről.
Ezt a veszélyt akkor tudjuk elhárítani, ha gyökeresen változtatunk a kommunikációs módszereinken. A szakmai alapokon nyugvó, magasröptű érveléssel összeállított anyagok ma már sajnos vajmi keveset érnek.
A világháló, a távközlés és az okostelefonok segítségével nap mint nap zúdulnak ránk a személyre szabott reklámok, rövid videók és (ál)hírek a Facebook ismerőseinktől, a videómegosztókról, a felkapott vagy éppen letiltott honlapokról.
A mi akarsz lenni, ha nagy leszel kérdésre egyre többször a vlogger vagy youtuber válaszokat kapjuk az 1990 óta született fiataloktól. Egy tavalyi kutatás szerint a hazai fiatalok körében a 10 legkedveltebb híresség közül 8 YouTube tartalomgyártó.
Korábban elképzelhetetlen számú emberhez tud hihetetlenül gyorsan eljutni egy-egy videóüzenet, amennyiben a kor ízlésének megfelelő, azaz elég rövid, pörgős, és érzelmet vált ki.
Sokan azt hiszik, bárki tud ilyen kisfilmeket csinálni, de ez nincs így. Vagyis bárki tud készíteni rövid videókat, ám kevesen képesek valóban jót és értékeset alkotni. Ez is egy szakma. A divatos szóval tartalomgyártásnak hívott műfaj, vagyis amikor videókat és színes híreket készítünk közösségi médiafelületekre, illetve videómegosztó csatornáknak, mára hatalmas iparággá nőtte ki magát.
Szóval ahhoz, hogy sok emberhez el tudjunk jutni viszonylag rövid idő alatt, jó tartalmakat kell gyártani. Ez persze nem egyemberes műfaj, itt csapatmunkára van szükség. A szakmánk becsületének megvédését, illetve elismertségének javítását célzó tartalomgyártásnál az állattenyésztők természetesen a csapat részei kell legyenek, de a marketinges és kommunikációs szakemberek szerepe fontosabb, rájuk ezért nagyobb felelősség hárul. Minél több ilyen csapatot állítunk munkába, annál sikeresebben lehet majd az állattenyésztés társadalmi megítélését pozitív irányba tolni.
A COPA-COGECA ezen elvek mentén, kommunikációs szakembereket megbízva készítette el a Meat the facts, avagy Tények a húsról című honlapot, és indított kampányt az állattenyésztés, a húsfélék és minden állati termék társadalmi megbecsülésének visszaszerzése céljából. A kezdeményezéshez a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is csatlakozott, és reményeim szerint rövidesen magyar nyelven is olvashatók lesznek azok az érvanyagok, amiket a klíma- és állatvédők ellenséges állításaival szemben el lehet mondani vagy le lehet írni.
Annak érdekében, hogy minél több hasznos és jól kommunikálható érvünk legyen a bennünket támadók többnyire hamis vagy a valóságot elferdítő állításaival szemben, lapunkban is több cikkben foglalkozunk az egészséges táplálkozás, a klímaváltozás vagy a légköri szén-dioxid feldúsulásának kérdéseivel.
Néhány napja megkezdődött a XXI. század második évtizede, amelynek egyik fő vitatémája minden bizonnyal a klímaváltozás lesz. Egyáltalán nem mindegy, hogy a szakmánk hogyan tudja az utóbbi években hihetetlenül megerősödött klímavédők által mantrázott féligazságok és hazugságok katyvaszában magát pozícionálni. Magyarul: mennyire tudjuk az embereket meggyőzni arról, hogy helyes úton járunk, és az állattenyésztők nem ellenségei, hanem éppen barátai a Föld nevű bolygónak.
Abban a reményben, hogy ez sikerülni fog, kívánok minden Kedves Olvasónknak egészségben eltöltött boldog új évet!
Dr. Wagenhoffer Zsombor